Durant aquesta setmana hem començat
participar activament en la vida de la comunitat. Tal i com vaig
comentar en l’entrada anterior, el dilluns van poder assistir a una de les
reunions que tenien lloc en cada grup de la comunitat on es va parlar sobre conjuntura
política de la comunitat de Primavera del Ixcán i també en general del país.
A partir de dimarts ja vam començar a participar a l’escola de primària
durant els matins, i al “básico” a les tardes, el que a casa nostra seria la
secundària. Al matí estem ajudant a diferents Mestres en diferents
especialitats: en educació física l’Albert, a música jo mateixa i en les altres
àrees la Laia i la Cristina.
Bàsicament donem indicacions o ajuda als Mestres i també treballem directament
amb l’alumnat. Durant algunes sessions fora de l’horari lectiu m’he trobat amb
el mestre Julio Tobal que és el de música, i hem treballat algunes “canciones”
que vol fer a les classes així com la metodologia per poder-les ensenyar millor
als i les alumnes.
A les tardes hem participat amb l’Albert en el “básico” on ell es dedica a
fer classes d’anglès i educació física. A part de l’atenció directa als alumnes
també ha pogut dedicar el temps que li restava en assessorar als Mestres tot
donant-los activitats per poder fer amb els i les seves alumnes.
Per la meva part, al “básico” he iniciat un treball rítmic amb les figures
rítmiques bàsiques, que tot i que l’alumnat les coneix a nivell conceptual, no
les pot interpretar ni practicar. Sembla que les i els alumnes estan motivats i
per la setmana que ve ja estic preparant altres activitats per poder començar a
treballar les notes musicals. Cal que , a més a més, segueixi fent formació a
en Julio perquè sigui ell el que pugui en un futur donar aquestes classes més practiques.
Serà uns tasca que haurà d’encarar sense els materials i instruments de que
nosaltres disposem a casa nostra ja que no tenen cap tipus de recurs a nivell musical
i això dificulta molt la seva tasca.
Enguany, a diferència de l’any passat, l’alumnat torna a tenir la “refracción”.
Durant l’estona de pati, que aquí en diuen “receso”, serveixen a tot l’alumnat “atol
de maíz”, que és una beguda elaborada amb farina de blat de moro i aigua que es
cou al foc i on se li afegeix bastant sucre. És un dels aliments que més prenen
a la comunitat i en global a les comunitats indígenes de Guatemala, on el blat
de moro n’és el principal i més bàsic aliment.
Per finalitzar el relat d’aquesta primera setmana només em queda afegir que
ahir mateix, divendres 12 de juliol, vam participar en una reunió amb els i les
mestres de la comunitat que treballen tant a la primària com al “básico” i les
autoritats comunitàries: el CCPI “Consejo Coordinador de Primavera del Ixcán”,
l’alcalde comunitari, la Cooperativa de la Comunitat i el “Comité de Becas” que
gestiona els fons que s’aporten des del sindicat USTEC (de mestres de Catalunya)
i una organització del País Basc anomenada ZAZPI. Properament, quan arribin
tres companys i companyes més que esperem la seva arribada durant la setmana
del 21 de juliol, es realitzarà una reunió amb les famílies i l’alumnat que
aquest any està becat per poder estudiar fora de la comunitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada